Články

Snažím se být o krok napřed

0

Šéfredaktorka Elly


Pánské holičství. Pro mnohé z nás již dávno zapomenutý termín, pro některé znovu se rozvíjející sféra podnikání. Klientelu si tyto podniky získávají především u skupiny mužů nazývané hipsteři.

Martin Tinka, jednadvacetiletý muž, který vystudoval na SPŠ v Hranicích obor Požární ochrana: Chemický specialista pro HZS a následně se odebral studovat chemii na Univerzitu Pardubice. Vše nasvědčovalo k tomu, že jeho kroky směřují pevně daným směrem, když se rozhodl připojit se k tomuto modernímu trendu rozvíjejícímu se po celém světě. Zkrátka proto, že ho to baví. Proto si také v Pardubicích založil své vlastní holičství – Serious Barber Shop.

Kdy tě poprvé napadlo otevřít si barbershop?

Asi tak v listopadu 2014, dlouho jsem si s tou myšlenkou pohrával a podařilo se mi otevřít v srpnu 2015. Otevíral jsem měsíc před 21. narozeninami. Předtím jsem stříhal kamarády, ale rozmohlo se to a těch lidí bylo čím dál víc.
Udělal jsem si rekvalifikační kurz. Říkal jsem si – jsem mladej, blbej, až budu mít závazky tak to bude na h….

Jaké byly první reakce rodiny na tvůj nápad?

Blbost, kravina. Nikdo mi nevěřil. Ani jeden nevěřil, že bych mohl otevřít holičství. Já, který „mám na vysokou školu“ a mám něco v hlavě. Na závěrečný úklid mi přijeli pomoct a uznali, že je to super. Teď jsou rádi, že jsem si to vybral a že se to tak rozjelo. Nevěřili tomu a pak mi gratulovali.
Já jsem tomu věřil už od začátku a nikdy jsem nezažil takový zápal do čehokoliv, co jsem dělal.

Proč Serious Barber Shop?

Hledal jsem něco, co by se k tomu hodilo. Líbí se mi celý ten koncept – gentlemani se baví na vážné, seriózní úrovni. A takový je můj přístup k zákazníkům. Tohle jsem nikde na světě nenašel. Nechtěl jsem si dávat do znaku třeba koně (tím, že jsem v Pardubicích), aby to nebylo klišé. Navíc pokud bych rozjel více barbershopů, tak je to univerzální. Stejně i se značkou oblečení.
Byl to ale boj něco vybrat, pořád se mi něco nelíbilo, a když už jo, tak bylo všechno obsazený. Nejdříve jsem chtěl Martin’s Barber Shop. To už má jeden týpek v Ostravě a já nechtěl mít stejné jméno.

Proč ne česky?

No ono barber shop je trošku něco jiného než klasické české holičství. Je to i o té společnosti lidí okolo. Pánský klub, pánská uzavřená společnost pro „vyšší vrstvu“. Je to trošku jiný styl než klasické stříhání.
Možná si tím odradím zákazníky, kteří anglicky nehovoří, ale lidi, které zajímá tento životní styl – ty přilákám.

Co tě baví víc – stříhání nebo holení?

To se nedá říct, baví mě to komplexně. Pravda je, že s holením do hladka je větší piplačka, ale když pak zákazník řekne, že ještě takhle oholený nebyl, tak mě to velmi těší. Stejně tak stříhání – z obyčejného střihu, který vytvoří každá kadeřnice, vytvořím něco, co ti zákazníci na hlavě nikdy neměli. A jsou s tím spokojení.

Kolik lidí se denně vystřídá na tvém křesle?

Hmm, tak 8 – 10. Zvládl jsem i 14, ale to byl opravdu maraton. Lidi se pořád točí – stále noví a noví lidi, ale samozřejmě se taky vrací stálí zákazníci. Jsou i lidí, kteří chodí pravidelně, jsou lidi, kteří přijdou jednou jen kvůli té zkušenosti.
Navzájem se doporučují, říkal mi jeden zákazník, že ho zastavila jeho kamarádka a říká mu, ty ses byl ostříhat u toho novýho holiče. On že jo, jak to poznala. Tak prý je to poznat a přesně ví, koho stříhám, protože dělám něco jiného než ostatní.

Kde bereš inspiraci?

Převážně na netu. Nejvíc na anglických webech. Super střihy se dělají černochům, ale to já s našimi evropskými vlasy neudělám :-) V Anglii to hrozně frčí, tam úpadek holičství příliš nebyl, takže tam se dají najít holičství s dlouhou tradicí.

Jakým způsobem holíš?

Klasicky, tak jako dřív – štětka, mýdlo, břitva. Z hygienického hlediska se nemůže holit klasickou břitvou, ale musím používat břitvu s výměnnými čepelemi. Je to rozumné. Břitva by stejně neměla oholit víc než jednu tvář denně. To bych tedy musel mít jednu na každého zákazníka a to by se finančně neoplatilo. I broušení a obtahování je časově náročné. Takto využívám v podstatě polovinu klasické žiletky, která se nasune do systému.

A jak hodnotí zákazníci kvalitu práce?

Chodí ke mně dva typy lidí – ti, kteří jdou náhodou kolem, vidí někde letáček, zaslechnou něco o mně a chtějí si to vyzkoušet. A potom chodí lidé, kteří to považují za standard. Ti si většinou služby pochvalují s tím, že jim to v Pardubicích chybělo a jsou rádi, že mohou služby využívat. S mojí prací jsou spokojeni. Líbí se jim můj osobní přístup.

Na stránkách máš uvedeno, že zákazníci zůstávají i po oholení. Takže je to i takový pánský klub?

No, v podstatě to jako pánský klub funguje. Mám tam teď dvanáct míst k sezení, takže když někdo přijde. Chvíli po otevření jsme měli takovou malou párty, kamarád míchal drinky z bourbonu, které se dnes už moc nepijí, dali jsme si nějaký doutníčky, kávičku. Tak jsme si pěkně zafilozofovali a byl z nás takový Klub mladých filozofů.
Chci, aby tam ti lidi chodili, bavili se a řešili své problémy. Aby to bylo společenské centrum.

Co dalšího je na Serious Barber Shop specifické?

Kromě toho, že nemáme wifi ani televizi k nám mají vstup zakázán všechny ženy a chlapům to strašně vyhovuje. Ženy chodí a berou třeba 2-3 poukázky pro každého mužského člena rodiny. Ty, které o zákazu vědí, tak zůstanou stát ve dveřích a ptají se, jestli můžou. Naproti mám kavárnu, kam zase chodí skoro samé ženy, tak mají zákazníci aspoň pěkný výhled.

Máš v blízkém okolí Pardubic nějakou konkurenci?

Zatím ne. Slyšel jsem, že se prý něco chystá, ale oficiálně zatím ne. V České republice je se mnou deset barber shopů. A v okruhu 90 km nemám vůbec konkurenci.

Tak to si budeš muset rychle vybudovat dobré jméno.

No mě už teď to přijde divný. Chodím po Pardubicích a zdraví mě lidi, který ani neznám. Prý se tady o mně hodně mluví, tak uvidíme, co to přinese. Dělal jsem rozhovor v rádiu, tak snad si mě podle toho lidi najdou, třeba i na facebooku.
Lidi, kteří ke mně chodí, říkají, že se toho nemám bát, protože nabízím přístup, který je specifický. Připadám si jako Honza Kraus – snažím se dělat srandu, všichni se bavíme, smějeme se. Je to šou.

Takže to nebereš jako striktní byznys?

Ne, ne. To snad ani nejde. Nejvíc mě baví, když je tam více lidí najednou. Přijdou třeba čtyři lidi a normálně se mezi sebou začnou bavit. Ti chlapi se představují jeden druhému, navazují nové známosti a získávají nové kontakty a mě to strašně těší. Kromě barbershopu jsme taky studnice známostí.

Ty sám jsi navázal nějaké zajímavé známosti?

Než jsem barbershop otevřel, tak jsem v Pardubicích neměl žádné kamarády. Teď jdu někam do baru a potkávám spoustu známých. A dostává mě to, jak jsou všichni nápomocní, to jsem nikde nezažil.
Ani jsem si to neuvědomoval, ale pokud něco potřebuji, tak se kolikrát stačí jen zeptat a zákazník vytasí vizitku a říká, jo, tenhle borec to dělá.

Co je důležité v přístupu k zákazníkům?

Stálý personál. Je potřeba, aby pracovníci byli stálí. Ne, že tam každý týden bude někdo nový na brigádě. Češi už nejsou tak „blbí“, že jdou jen po ceně, ale také po servisu a kvalitě služeb. Je potřeba nabídnout i něco ze sebe.
Můj kamarád Adam Vojtek, díky kterému jsem se naučil ke svým zákazníkům chovat tak, jak se chovám, má kavárnu, otevřel si pravou českou Bohémskou hospodu. Zaměstnanci jsou zdvořilí, přátelští, komunikativní. Jsou to lidi a kamarádi. Když se na mě někdo směje, až když chci platit, tak se mi to moc nelíbí.

Takže si tak doplňujete ten retro styl?

No, ale už to za chvilku nebude retro ale mainstream. Bylo by ale hezký, kdyby to tak bylo normálně. Kdyby se k sobě lidi takhle zdvořile chovali normálně.

Přemýšlel jsi už o rozvoji do dalších měst?

Přemýšlel, ale bojím se, aby to neovlivnilo kvalitu. Musel bych najít schopné lidi, zaučit je a hlavně je naučit ten přístup k zákazníkům – to je to, co prodává. Kdybych se ale rozvíjel, tak už mám vytipovaná místa, kde by to šlo.

Kde bys chtěl být za rok?

Doufám, že na stejném místě, s pevně vybudovanou klientelou, která bude snad i trochu širší. Na rozšiřování asi peníze nebudou, ale snad by se časem mohla povést vlastní značka oblečení.
Chtěl bych otevřít něco jako trošku jiné krejčovství. Klasické konfekční věci – Anglie, Turecko, a další. Byl by tam krejčí, který to bude upravovat na míru a designově. Zároveň by to měl být i stylista, který bude schopen doporučit, poradit a zhodnotit. Cílová skupina tady je, teď jen najít někoho, kdo by do toho šel. Ale je to opravu píseň budoucnosti.
Snažím se být o krok napřed.

Máš pocit, že jsi našel své životní naplnění?

Životní asi úplně ne, protože chci dál budovat a chci začínat nové byznysy. Mám spoustu cílů, o kterých už jsem mluvil. Chci vytvořit styl – přes holičství, krejčovství, kultivovanost a slušný životní styl.
Chtěl bych podpořit rozvoj těch mladých lidí, aby se chovali jako mladí gentlemani, aby uměli vystupovat na veřejnosti a reprezentovali sami sebe.

Půjde to?

Bude to trnitá cesta. Ale myslím, že lidé se chtějí zlepšovat a pracovat na sobě. Doufám, že se brzy přestanou objevovat ti kluci v teplácích a s tácky na hlavě. Ale nebude to mít konce, dokud nám tento teplákový styl budou bít do hlavy z youtube a z kultury.
V minulosti mohl člověk v teplákách maximálně na záchod a vůbec ne na veřejnost. Je to sice pohodlné, ale dost nechutné. Strašně mě to irituje.
Taky jsem dříve chodil oblíkaný všelijak, ale od té doby, co jsem shodil vlasy, jsem si tak nějak oblíbil smart casual – košile, kalhoty, polobotky. Všichni na mě koukali, jako že nejsem normální, když jsem šel do školy v saku nebo v košili s kravatou. Extravagance trošku poukazuje na nedostatky společnosti.
Rozporuje se dneska styl a sebevědomí těch mladých lidí – styl bezďáků, ale sebevědomí na ovládnutí republiky. Střílíme jim to do hlavy už od mala a všude to vidí.

Chtěl bys to nějakým způsobem zpropagovat?

Přemýšlel jsem o tom, ale v současné době na to nemám prostředky ani čas. Vhodné by bylo udělat kampaň na streamových portálech. Ukázat lidem, že to jde a hlavně jak. Kde se k tomu dostat, jak to skloubit dohromady – oblékání a seberealizace, péče sama o sebe.
Člověk se musí nějakým způsobem reprezentovat – např. na pracovním pohovoru – je rozdíl, jestli se člověk slušně obleče – ať už se hlásí na dělníka, na skladníka, cokoliv – nebo jestli tam přijde v teplákách a má všechno na háku.
Už nad tímhle se člověk musí zamyslet, aby něco v životě mohl dokázat.

Měla by se znovu do škol zavést etická výchova?

Já si myslím, že stoprocentně, protože těm lidem to vštěpí to, jak se mají kde chovat, jak mají být oblečení, jak mají vystupovat a jak mají prosazovat sami sebe.
Mohlo by se to zakombinovat do výuky češtiny nebo občanky – i nějaké řečnictví. Postavit se před třídu a spatra mluvit o nějakém problému – ostatní mu můžou oponovat a dávat protiargumenty. Lidi chátrají.
Jsme jako otroci. Ti nahoře, kteří nás ovládají, mají nějaké názory a my jsme jen ovečky, které jsou za tím názorem, protože si sami neumí udělat názor vlastní.

Máš chvilku po střední škole, funguje to tak?

Ani ne, např. občanka byla vždycky flákačka. Lidi nemají zájem o to něco vědět. Ať už o své republice, tak o svých kořenech. A všechno vychází tady z toho. Lidé to nechápou a nechtějí to vědět. Jsou tady a teď – nic jiného je nezajímá. A to je hodně špatné.
Já už teď myslím na to, co po mě zůstane a co svým nástupcům předám. Oproti ostatním mám asi trošku náskok. Když už něco buduji, tak to nebuduji na rok, chci, aby to vydrželo. Chci, aby si mě lidi pamatovali, když budu deset, dvacet let mrtvý.

Webové stránky / Facebookové stránky

Chcete vyhrát poukázku do holičství Serious Barber Shop? Odpovězte na naši soutěžní otázku. Odpověď pošlete na email redakce@pecenevarene.cz a do předmětu uveďte "Serious soutěž"

Soutěžní otázky:

1. Jaká břitva se používá k holení v holičství?

2. Komu byste věnovali poukaz do Serious Barber Shopu a proč? Buďte vtipní a nápadití :-)

Své odpovědi posílejte do 15.3. Vybereme tu s nejvtipnějším důvodem komu a proč byste poukázku věnovali.

Autorka rozhovoru, Černá Mamba, je žena, jejíž jazyk je ostřejší než samurajský meč Kevina Costnera. Pokud zrovna nebrousí meče, tak se zaobírá četbou knih od různých autorů a snaží se pochopit filmy Nicolase Cage. Kdyby mohla, přejmenovala by se na Černou Mambu Gilmorovou. Ve volném čase se snaží vymyslet lék na rakovinu a kryt na ozonovou díru.

Něco navíc...

Kde seženete všechny důležité pomůcky nejen pro stylové pánské holení? V Gentleman Store. Nakupování jsme vyzkoušeli za vás a jsme velice spokojení!

Netroufáte si na žiletky, břitvy a podobné ostré předměty? Prohlédněte si nabídku holících a zastřihávací strojků.

Fotogalerie